понедељак, 27. април 2015.

SITNO JE BITNO (21)

Autor: Gordana Jovanović Šarić

5 коментара:

N. Petkovski је рекао...

TRENERKA

(samo da se zna, ova se reč odomaćila u srpskom jeziku, ispravno je TRENIRKA. Na vikipediji ćete naći i jedno i drugo, pa zato i prolazi. TRENER i TRENERKA su ljudi koji obavljaju TRENING i TRENIRAJU u TRENIRKAMA)

IlijaO је рекао...

Hajde da se jednom složim s Nikolinim razmišljanjem i tumačenjem. Dodao bih samo- kad neke riječi, i bez potvrde stručnjaka, uđu u svakodnevnu uporabu i onda se i uzimaju kao ispravne.
A iskreno govoreći, ni ja osobno, za četvoro djece još nikada nisam kupovao trenirku, jer kad bih izgovorio "trenirka" gledali su me prodavači kao da sam sa drugog planeta.
Ali, u tom jest draž svakog jezika!

N. Petkovski је рекао...

Puno je tih reči koje su se odomaćile i pogrešno izgovaraju, ali malo ko zna da su pogrešne. Otud kad upotrebite ispravnu reč, što kaže Ilija - začuđeno te gledaju i ispadaš nepismen u njihovim očima. Navešću samo nekoliko primera: ne znam kako je u drugim bivšim JU republikama, ali kod mene u Makedoniji bar 90% kaže RELNA umesto ispravno RERNA, MARTADELA umesto ispravno MORTADELA, pa ALANSER umesto ispravno ANLASER, pa onda BOMBINA umesto BOBINA, a vrhunac je što svi, ali baš svi kažu MOTORCANGLE umesto ispravno MONTERCANGLE. Meni su se majstori smejali kad sam im potražio MONTERCANGLE i niko nije hteo da prihvati da su to CANGLE (KLJEŠTA) za montiranje iako niko ne zna otkud u imenu MOTOR i kakve veze ima taj MOTOR sa canglama. Stvar je u tome da čovek govori kako mu je lakše, a da ne lomi jezik, pa otud sve te pogrešne upotrebe. U Skopju postoji ulica Karl Libkneht (nemački socijalista i saborac Roze Luksemburg), ali ajde izgovorite bez teškoće to LIBKNEHT. Ovde ga svi izgovaraju LIKNEH.

A ovo TRENERKA i TRENIRKA sam naučio odavno, ispravili su me iz redakcije zagrebačkog "Kviz"-a, kad sam im poslao ukrštenicu sa TRENERKA. Ali 99% ljudi kaže trenerka i svi misle da je to tačno, pa kad ih ispraviš, oni se čude i smeju ti se.

Poštzo imam veoma bogato enigmatsko iskustvo (60 godina enigmatskog staža), naučio sam mnogo toga što je pogrešno, ali još i danas učim, jer i ja sigurno upotrebljavam neku reč koja se pogrešnim izgovorom odomaćila, a ja to ne znam. Ali kad nešto tvrdim da je pogrešno i da je ispravno drugačije, onda je to provereno, argumentovano i sigurno je tako.

ENIGMOTEKA је рекао...

Svaka diskusija je dobrodošla.

ENIGMOTEKA је рекао...

Inače rešenje je ispravno, u ovom slučaju.