среда, 8. фебруар 2012.

OBRATNO, A U PRAVOM SMERU

Naziv PALINDROMNI REBUS je dugo ustaljen u srpskoj enigmatici i povremeno se mogu čuti komentari da on nije adekvatan toj vrsti rebusa. S obzirom da je PALINDROM zagonetka kod koje se rešenje isto čita spreda i otpozadi, a kod ove vrste rebusa samo otpozadi, zaključuje se da su opravdana te primedbe o nazivu.

Na inicijativu Milana Sečujskog, koju su podržali drugi enigmati – posetioci bloga, pokrenuta je promena naziva te vrste rebusa. Odmah su istovetan predlog dali Slavko Bovan, Dejan Minić i Milan Sečujski – OBRATNI REBUS. Pozivamo i druge enigmate da daju svoje predloge, da diskutuju o tome i da zajednički glasamo o novom nazivu ili da se prosto zajednički dogovorimo. Mislim da ništa ne treba vremenski limitirati, verujem da ćemo se o svemu u hodu dogovoriti.

Sledeći korak je, kad ustanovimo novi naziv, da ga najaktivniji sastavljači rebusa odmah primenjuju i verujem da će brzo i svi ostali to prihvatiti. Naravno, u početku treba ispod rebusa stavljati napomenu o kojoj vrsti rebusa se radi.

Ovaj (stari) naziv “palindromni rebus” bi onda odgovarao rebusu čije bi se rešenje zaista čitalo i spreda i otpozadi identično.

20 коментара:

Анониман је рекао...

Ja sam za onaj prvi predlog:
ZGUZNI

Slavko је рекао...

Ja sam prvi patentirao gore pomenuti naziv,i hrabro sam stao (potpisom) iza njega.

Ali, kada smo ozbiljni, mislim da je sasvim adekvatan ovaj - OBRATNI

Анониман је рекао...

Mislim da ne treba više imati dileme, Milan je argumentovano objasnio preko Rečnika SANU da je adekvatan naziv OBRATNI.

Pitanje za blogogazdu: da li ova ženska na slici vozi klasično ili palindromno, to jest - spreda prema nazad, ili zguza prema napred (nešto mi je preeksponiorana ta GUZA):):):)

Nikola Petkovski

Luka је рекао...

Eto, da i ja doprinesem malo Vašoj raspravi. Slažem se sa činjenicom da bi pridjevak PALINDROM trebao ostati za rebuse koji se jednako čitaju s jedne i druge strane, pandam palindromnoj rečenici KRUT ATATURK ili antologijskom kvadratu SATOR AREPO TENET OPERA ROTAS.

Za predmetni tip zagonetke Ponekad se u hvatskoj (ne)enigmatskoj literaturi znao pojaviti pridjevak OBRTAJNI, što smatram odgovara istini, jer se fraza obrće, odnosno čita "zuza" što reče Slavko, a smatram da i Vaš prijedlog OBRATNI opisuje stvarno stanje stvari.

Nadalje,Banetu sam danas poslao jedan novitet, obzirom da takvo što nisam zapazio, a to je tzv. OBOSTRANI REBUS. Caka je u tome da rješenja na istu frazu imaju suvisla značenja "sprijeda" i straga". Dakako, ako se takvo što prihvati i uvriježi u Vašu i našu
enigmatiku.

Dakle, nadam se da će da će moja inovacija uspješno proći Banetov urednički "ukus" na temu Bogova, te da ćete možda već sutra moći moždane vijuge tesati na OBOSTRANOM REBUSU.

sonyface је рекао...

Да се ја питам,ја бих прихватила Миланов предлог - назив ОБРАТНИ и да палиндромни постане стварно палиндромни.

Поздрав свима!

С.H. - од сада sonyface

Mesud је рекао...

Ako ignorišemo bezobrazne konotacije kod tumačenja riječi meni najlogičnije zvuči ODOSTRAŽNI REBUS jer se odmah nedvosmisleno razumije o čemu se radi. Iako riječ OBRATAN znači OBRNUT, SUPROTAN, Slavkov prijedlog je prihvatljiv ukoliko insistiramo na "finoći" izražavanja.

Zdenko је рекао...

U RIMU CARU KAZIVAJU: U RIMU ILI U BEJRUTU, U JARKU ARAPI, KADA BAN CARU KANA GOLOGA NA KURAC NABADA, KIPARA U KRAJU U TUR JEBU ILI U MIRU U JAVI ZA KURAC UMIRU.

Žeca је рекао...

Slažem se s Mesudom i više sam za njegov predlog, pošto je značenje reči OBRATNI - suprotni ili obrnuti. Znači logičnije bi bilo da je ovo ODOSTRAŽNJI rebus.
Mada se meni dopada i ona varijanta "naopaki rebus", pa stoga predlažem ovu varijantu. (kad već ne može zguzni ili odozadni)

Zdenko је рекао...

A zašto ne bismo izmislili novu riječ? Na primjer:

SUBER

Анониман је рекао...

pa nek` BRUSE
do mile volje

Zdenko је рекао...

Anonimni kolega je okrenuo na šalu, ali ja sam mislio ozbiljno. SUBER je kratka riječ, lako se izgovara i nije potrebno nikakvo posebno objašnjenje da bi joj se odredilo značenje jer se već na prvi pogled vidi da je SUBER obrnuti REBUS.

Bojan Savic је рекао...

Зденко, моја подршка за СУБЕР, баш ме занима за колико би времена реч заживела.

Slavko је рекао...

Ja sam (juče) napisao da mi se Zdenkova inovacija dopada (ali komentar je negdje nestao u zamršernim hodnicima interneta)

Doduše, u tom slučaju bi trebalo uložiti dosta truda na edukovanju rješavača.

Novotarije ljudi teško primaju, ali čestim ponavljanjem sve se može usvojiti.
I ovo OBRATNI REBUS bi se brže "primilo" ako bi bilo više takvih rebusa.
Juže malo gledam moju arhivi i nalazim da sam koristio pojam 2-3 puta UZAJAMNI REBUSI za dva rebusa koji su jedan drugom rješenje. /Ovo se odnosi na izvjesnu prepisku sa Milanom/

Dakle, sastavljači rebusa su na potezu.

Dejan Minić је рекао...

SUBER sigurno neće zaživeti.

Jeste efektno, duhovito, ali je ovo ozbiljna stvar i treba uzeti naziv koji je logičan, jednostavan, prihvatljiv za većinu rešavača, pa i da se 'slaže' sa nazivima drugih vrsta rebusa.

Pošto je ranije korišćen naziv OBRATNI REBUS u srpskim časopisima (sećam se dosta primera iz Eureke), verujem da bi 99% enigmata koji nisu videli ovu inicijativu znalo odmah o kojoj se vrsti rebusa radi na sam pomen imena.

Još kad se uzme u obzir da je taj naziv vrlo adekvatan, prihvatljiv, nema razloga da se ne primenjuje u budućoj praksi.

Ja ću taj naziv koristiti ubuduće, doduše, moraću da ispravim nazive kod moja 4 rebusa sa 'lagera'.

Bojan Savic је рекао...

Мени је СУБЕР занимљиво као феномен, вероватно знате како је настала реч КВИЗ.Е сад ипак је ово материја за прилично ограничен број људи, ја до скоро нисам знао ни шта је палиндромни ребус, па неће бити у некој широкој употреби. Да се оградим, ја причам са дистанце, не правим ребусе, а ретко их и решавам...

Анониман је рекао...

Čekaj malo Dejane, ako ste već krenuli s ovom tematikom treba svi da se usaglasite i donesete jedinstvenu odluku o tome koji će se naziv koristiti. Nemoj onda tako ja ću koristiti ovaj naziv, a ostali kako hoće.

Slavko је рекао...

Ne bih da budem dejanov advokat, a i ne odgovaram na anonimne predstavke ali:

U Srbiji svega nekoliko enigmata pravi OBRATNE rebuse i koliko sam zapazio iz ove diskusije, svi bez izuzetka su uz povike odobravanja "Tooooooo!" prihvatili taj naziv.
Dakle, sada je samo na rješavačima da se uklope u novonastalu situaciju.

Jesam ovo dobro sročio :)
Ni Dejan ne bi bolje!

Slavko је рекао...

Imena se pišu velikim slovom.
Dakle - Dejananov advokat

(vučem sebe za uši, profesore!)

Slavko је рекао...

NASLOVNI ANAGRAMI
Do sada je glasalo 28 sudija.
Velika gužva na vrhu
Razlika između prvog i petog anagrama svega 7 poena.

Анониман је рекао...

Koliko se ja razumem u tu umetnost, palindromi mogu biti DVOSMERKE (časak=kasač) i ISTOSMERKE (melem). Tu druge filozofije nema, već da se i rebusi tako krste - dvpsmerni ili istosmerni! A možemo ih zvati i obratni (ako se nekom obraćamo), nazadni (zavisno od autora), stražni (zavisno od stražnice)itd. i sl. Važno je da su palindromni!
Nikola Pešić